Route 27

Jaarbericht 2023

Start visietraject 2020 Waar staan we nu 2023 2 3 Voorwoord Route ’27 staat voor de ambitieuze strategie om de ambities waar te maken uit de visie van Doktersdienst Groningen. In 2022 hebben we, samen met huisartsen en medewerkers van DDG, onze visie ontwikkeld. Via een grootschalige digitale uitvraag hebben ruim 300 huisartsen bijgedragen aan een toekomstbestendige visie op huisartsenspoedzorg. Met de uitkomsten van die uitvraag voerden we eveneens gesprekken met de medewerkers van DDG. Dit alles heeft geresulteerd in tien uitdagende ambities die we uiterlijk 2027 met elkaar willen waarmaken. We hebben gekozen om gefaseerd te werk te gaan. In 2023 is ingezet op: • Frisse werkgever en wendbaar voor de toekomst • Digitalisering met een gezicht • Samen staan voor huisartsenzorg • Begripvolle patiëntenzorg • Groene zorg Met enige trots kijken we terug op wat we het afgelopen jaar al met elkaar bereikt hebben. In dit digitale boekje vertellen medewerkers en huisartsen over wat bereikt is in 2023. Wil je een totaaloverzicht van alle resultaten? Bezoek dan onze website: www.ddgroute27.nl. Veel leesplezier! Erik Noordhof Directeur-bestuurder Doktersdienst Groningen

4 5 FRISSE WERKGEVER Froukje Zijlstra-Stulp, coördinerend triagist “Wie samen werkt aan werkplezier ziet positieve dingen gebeuren” De ambities die spreken uit het visiedocument die over het frisse werkgeverschap zijn al heel goed opgepakt, zegt Froukje. “In 2023 hebben we de nieuwe vorm van samenwerken geïntroduceerd, van samen werken naar samenwerken. Dat werkt enorm goed. Zo hebben we grote stappen gezet op weg naar een nieuw basisrooster. Daarin werken we samen met de Ondernemingsraad en het kernteam roosteren. Het gezamenlijk werk zorgt voor een positieve verandering die breed wordt gedragen.” De stappen zien we ook terug in het zogenaamde hybride flexwerken, legt Froukje uit. “Neem bijvoorbeeld de diensten die je in de toekomst thuis kunt doen. Dat vergroot de flexibiliteit. Dat heeft veel overeenkomsten met wendbaar werken, zoals de verpleegkundig specialist op de auto inzetten, in samenwerking met de regiearts, dispatcher en de spoedassistent. Met dat pilotproject zetten we nieuwe manieren van samenwerken in gang.” Binnen vijf jaar hebben we voldoende en vakbekwame zorgprofessionals die met plezier hun werk kunnen doen. Maar het zit volgens Froukje ook in de kleine, dagelijkse dingen. “Ons werkplezier vergroten hoort ook bij de vier bewegingen. Daarom zijn we bezig met de oprichting van een personeelsvereniging, voor alle medewerkers. Het gaat dan om de verbinding tussen het bureau en het primaire proces, tussen het werk overdag en in de avonduren. We zitten nu eenmaal in een bijzondere situatie, met mensen die langs elkaar werken, op andere tijden. Dat is soms moeilijk, want we staan immers allemaal voor dezelfde patiënt en goede patiëntenzorg. Een personeelsvereniging kan bijdragen aan het gevoel dat we samen één zijn.” Over werkplezier vergroten gesproken: Froukje noemt als voorbeeld het fruitabonnement op de werkplek. “Het klinkt klein, maar het maakt echt verschil. Het is attent en zorgt voor een positieve waardering. Zo blijven we ons inzetten voor een plek waar zorgprofessionals met plezier werken.” Van alle ambities uit het visiedocument “Over grenzen en verschillen heen” is het frisse werkgeverschap misschien wel het meest aansprekend: het klinkt vrolijk en aanstekelijk - en dat is het ook. Bij een frisse werkgever gaat het over positief, motiverend en uitdagend werk, maar vooral om werkplezier. Froukje ZijlstraStulp is coördinerend triagist en OR-lid en in die hoedanigheid betrokken bij de ambitieuze ontwikkelingen op dit gebied.

6 7 Binnen vijf jaar communiceert Doktersdienst Groningen proactief om alle inwoners begripvol te woord te staan via passende communicatiekanalen. “Het is belangrijk om niet alleen tevreden patiënten te hebben, maar ook tevreden medewerkers en huisartsen” Elly Schenk, kwaliteitscoördinator Volgens Elly staan veiligheid en tevredenheid van patiënten altijd voorop: “Als het gaat om onze ambitie rond de begripvolle patiëntenzorg is het belangrijk om de patiënt een realistisch beeld te geven van wat de huisartsenspoedzorg is en wat niet. Dat zorgt voor begrip en rust bij de patiënt. Dat is ook de inzet van het continue patiënttevredenheidsonderzoek. Dan let ik vooral op hoe de veilige spoedzorg en dienstverlening Het is verleidelijk te denken dat als er een kwaliteitsvisie bestaat, die in praktijk wordt gebracht en nageleefd. Elly Schenk, kwaliteitscoördinator bij de Doktersdienst, voegt de daad bij het woord: zij zorgt ervoor dat de kwaliteitsvisie niet alleen op papier staat, maar daadwerkelijk geïntegreerd wordt in de dagelijkse praktijk. BEGRIPVOLLE PATIËNTENZORG hun inzichten bij de analyse van het patiënttevredenheidsonderzoek kan absoluut bijdragen aan effectieve en begripvolle oplossingen.” Behalve tevreden patiënten is het volgens Elly ook belangrijk de andere schakels niet uit het oog te verliezen. “Begripvolle patiëntenzorg kan niet bestaan binnen een organisatie die geen oog heeft voor alle onderdelen van de keten. Daarom is het belangrijk om niet alleen tevreden patiënten te hebben, maar ook tevreden medewerkers en huisartsen. Dat lukt alleen in een veilige, betrouwbare en eigentijdse werkomgeving voor iedereen. Pas als dat allemaal in orde is, kunnen we spreken van een veilige spoedzorg- en dienstverlening in de breedste zin van het woord.” wordt ervaren, waarbij de tevredenheid van de patiënten als leidraad geldt. Daarnaast is het belangrijk dat steeds te evalueren en te monitoren.” Om de patiëntbetrokkenheid bij de Doktersdienst te bevorderen, is in 2023 een cliëntenraad geïnstalleerd. Een positieve ontwikkeling, vindt Elly. “Het is een goede stap geweest in het behalen van onze doelstellingen. Het inzetten van Om de ambitie van de begripvolle patiëntenzorg waar te maken, is in 2023 een patiënttevredenheidsonderzoek opgezet. Dat onderzoek wordt in 2024 verder uitgerold. “Het onderzoek stelt ons in staat om niet alleen mogelijke problemen te ontdekken maar geeft ons ook ruimte om proactieve oplossingen te bedenken. Dat komt de kwaliteit van ons werk en daarmee de begripvolle patiëntenzorg ten goede.”

8 9 Binnen vijf jaar verleent Doktersdienst Groningen haar diensten via meerdere communicatiekanalen om patiënten doelgericht te helpen. Daarnaast kunnen medewerkers en huisartsen de juiste zorg verlenen met een hybride vorm van werken. Daniël Kruizenga, data-analist Met de komst van de nieuwe website zijn er grote stappen gemaakt. Niet alleen ziet het er fris en aansprekend uit, ook achter de schermen zijn er flinke verbeteringen doorgevoerd. Daniël Kruizenga is als data-analist bij DDG betrokken bij het zo efficiënt mogelijk maken van de digitale patiëntencommunicatie. Doelgerichtheid is volgens hem van wezenlijk belang voor het succes van de onderneming. Het afgelopen jaar is dat voluit in gang gezet. DIGITALISERING MET EEN GEZICHT honderdvijftig. De laatste weken zien we een significante stijging, vast en zeker door onze gerichte campagne voor meer bekendheid van MINDD. Dat is nuttige informatie voor ons, vooral als je kijkt naar één van de belangrijke doelen die we met deze kennis voor ogen hebben: hoe kunnen we niet-spoedgevallen filteren van de echte spoed? Dat is een vraag die we met behulp van digitale kennis willen oplossen.” Een positieve ontwikkeling is dat door de koppeling van de widget met de website onze beschikbaarheid voor spoedgevallen sterk verbetert. Als de patiënt via de widget het advies krijgt dat direct contact met de huisartsenpost niet nodig is en dit opvolgt, heeft dat een positief effect op onze bereikbaarheid. Het is dan ook belangrijk dat zoekmachines verwijzen naar de widget. Met hulp van MINDD is DDG bezig met een campagne om onze website en gebruik van de Daniël: “Vorig jaar hebben we de MINDD-widget in onze website geïntegreerd. Dat is een hele verbetering gebleken. Aan de achterkant hebben we een dashboard en daarop kunnen we alle data inzien. Op basis daarvan kunnen we straks veel doelgerichter en efficiënter werken.” De data waarover Daniël spreekt, zijn bijvoorbeeld de aantallen bellers. “Door de week verwerkt de widget tussen de dertig en vijftig digitale adviesaanvragen en in het weekend honderd tot widget te promoten. Een onhandig neveneffect is dat Google die verbeterde vindbaarheid ook opmerkt, zegt Daniël. “Google merkt de toename op en zet ons keurig bovenaan in de zoeklijst, direct met een telefoonnummer erbij. Op die manier komt onze widget niet aan bod. Dat is niet handig voor onze dataverzameling, maar ook niet voor de beller. Die mist namelijk belangrijke informatie. Daar werken we nu aan.” De toepassing van de widget op de site is de eerste belangrijke stap, vindt Daniël. “De digitale voordeur is er nu, in 2024 gaan we de widget en de site koppelen aan de telefooncentrale en dan maken we echt grote stappen. Nu lijkt de trend positief, maar na koppeling met telefoniesysteem kunnen we straks met meer zekerheid zeggen of de mensen onze diensten goed weten te gebruiken.” “MINDD helpt ons nu al veel doelgerichter en efficiënter, te werken en straks helemaal”

10 11 Ik denk dat voor bijna al onze patiënten geldt dat die het liefst door hun eigen huisarts gezien willen worden. Die kent hun context, hun verhalen, hun voorgeschiedenis en familiesituatie. Het zorgt er ook voor dat er minder druk is op de huisartsenspoedposten en dus voor betere zorg voor die patiënten die wel op de posten worden gezien.” Binnen vijf jaar heeft Doktersdienst Groningen gezorgd voor een huisartsenspoedorganisatie met meer gecommitteerde huisartsen. Dick Rinkes, huisarts “De nieuwe plannen voor de huisartsenzorg zijn elegant, professioneel en om blij van te worden” SAMEN STAAN VOOR HUISARTSENZORG Een van de oplossingen die de Doktersdienst hiervoor wil inzetten is het gebruik van digitale zelftriage. Een goed idee, vindt Dick. “Dit biedt de patiënt effectieve hulp en advies bij laag-urgente zorgvragen. Ook hier zie ik een win-win oplossing. De patiënt hoeft niet onnodig naar de post te reizen en kan naar zijn of haar vertrouwde huisarts. De arts kan dan invulling geven aan het eventuele vervolgbeleid. Bovendien verlicht het de druk op de posten.” De beste oplossingen klinken vaak als een open deur. Dat zegt huisarts Dick Rinkes als het gaat om de inrichting van de huisartsenspoedzorg die klaar is voor de toekomst. “Het mooiste inzicht dat ik tijdens de sessies van het project Samen staan voor de huisartsenzorg heb gekregen is het concept dat de beste huisarts nog gewoon de eigen huisarts is. Een andere ambitieuze stap om de huisartsenzorg te verbeteren is de introductie van de regiearts. Dick is enthousiast over de nieuwe rol van deze regiearts. “De inzet van een vaste groep huisartsen in deze rol leidt tot een professionaliseringsslag voor de hele organisatie. Zij doen relatief snel veel kennis en ervaring op met de huisartsenspoedzorg en kunnen van uit hun rol verbindingen leggen met bijvoorbeeld de spoedartsen op de SEH. Vanuit hun regiefunctie sijpelt deze kennis weer verder de organisatie in naar de andere professionals op de post.” Hoewel het ambitietraject pas net in gang is gezet, kijkt Dick al met tevredenheid en vertrouwen terug op het afgelopen jaar- én de nabije toekomst. “Ik heb echt het idee dat dit project een enorme stap vooruit betekent voor de Doktersdienst. De organisatie wordt zo nog professioneler en op elegante wijze wordt met win-win constructies de zorg voor onze patiënten verbeterd, terwijl tegelijkertijd de werkdruk op de posten wordt verlicht. Daar wordt iedereen toch blij van?”

Een footprint is een handige manier om je bewust te worden van de impact van onze werkwijze op de aarde. Bij DDG gaat het dan bijvoorbeeld om een circulaire bedrijfsvoering, afvalscheiding, het beperken van energie- en gasverbruik, het hergebruiken van medische middelen en duurzame voeding, arbeid en mobiliteit. Over vijf jaar werken we maximaal duurzaam en circulair binnen Doktersdienst Groningen. Van onze bedrijfsvoering tot aan wat we eten is ‘groene zorg’ geen kortstondige bevlieging, maar een geïntegreerd systeem van bewustzijn binnen DDG. Aanvankelijk was er ook een verbeteronderzoek aan de vacature verbonden, maar dat bleek te groot om in één jaar te doen. Vandaar dat dat in 2024 door een andere scriptiestudent, Jente Bolding, wordt uitgevoerd. “Ik heb het onderzoek uitgevoerd bij de vijf posten van DDG in de provincie, namelijk Groningen, Scheemda, Delfzijl, Tolbert en Stadskanaal. Daarbij onderzocht ik het energieverbruik, het werkgerelateerde transport en patiëntenvervoer, het woon-werkverkeer, de productie en het waterverbruik.” Volgens Josse was met name het woon-werkverkeer van de werknemers opvallend. “Dat wordt zeker onderwerp van een vervolgonderzoek, omdat het de grootste uitstoot had, waar in ieder geval iets aan veranderd kan worden. Als Doktersdienst heb je de patiëntenbeweging niet in de hand, die van de eigen kantoormedewerkers wel. Alles moet je dan in perspectief zien: een ziekenhuis is natuurlijk een grootverbruiker van energie. De DDG is niet groot, maar zeker ook geen kleine organisatie. Uit het onderzoek bleek dat van de kantoormedewerkers 66 procent met de benzineauto naar het werk komt.” Dat aantal is aanzienlijk, vindt Josse. “Kantoormedewerkers zijn een heel aanwezige factor in het onderzoek. Het is goed om te beseffen dat het eigen handelen ook een groot aandeel in de uitstoot heeft. Het loont echt om vaker de fiets pakken, dat scheelt enorm in de carbon footprint. Veel medewerkers Josse raakte bij het project betrokken door een vacature voor een afstudeeronderzoek. “De Doktersdienst vroeg in de vacature naar onderzoek dat moest dienen als intern referentiekader. DDG heeft een visieprogramma en om die doelen maximaal te kunnen onderzoeken heb je een referentie nodig. Om stappen te kunnen zetten moet je weten hoe je ervoor staat als je daaraan begint. Als je niet weet waar je vandaan komt, kun je niet ergens naartoe werken. Je moet zorgen dat de gevolgen van je acties duidelijk zijn.” In het jaar 2023 hield Josse zich intern bezig met het onderzoek naar de carbon footprint, met name over de totale uitstoot van CO2 binnen de organisatie. wonen binnen een fietsbare afstand van hun werk- dat is maximaal 15 kilometer. Zij kunnen vaker de fiets pakken. Dat gebeurt nu echt te weinig. Er wordt niet milieubewust naar het werk gereden, dat blijkt. Daar wordt het vervolgonderzoek onder meer voor ingezet.” Het onderzoek heeft binnen DDG voor een positieve vibe gezorgd. “Met de uitkomsten zijn de duurzaamheidsdoelstellingen beter geformuleerd, ze zijn inhoudelijk aangepast op basis van het onderzoek. De doelen zijn nu een stuk concreter, zoals bijvoorbeeld het vervuilende woon-werkverkeer terug te dringen. De doelen kunnen vanaf nu getoetst worden, dat is de grote winst van het onderzoek. Het is nu aan de organisatie zelf om dit te realiseren en te bewaken.” Een handige tool hierbij is de Milieubarometer, waarbij ook veel ziekenhuizen zijn aangesloten, zoals het Martini Ziekenhuis. “Dat zou ook gunstig werken voor de Doktersdienst. Zo kunnen ze kijken naar het effect van hun eigen acties, samen met het referentiekader van mijn onderzoek. Daar heb ik alle vertrouwen in. Tijdens mijn onderzoek is goed naar me geluisterd, mijn inspanningen werden gewaardeerd en serieus genomen. Dat was prettig om te merken.” 12 13 De Doktersdienst Groningen streeft naar de meest duurzame manier van werken. Binnen vijf jaar moet het werkproces zo zijn ingericht dat de huisartsenspoedzorg duurzaam en verantwoord wordt uitgevoerd. Daarvoor zijn een aantal speerpunten en doelstellingen geformuleerd. Josse van Gelderen, scriptiestudent bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool, deed in 2023 in opdracht van de Doktersdienst onderzoek naar de zogenaamde carbon footprint. GROENE ZORG Josse van Gelderen en Jente Bolding, onderzoekers Olaf Smid, triagist “Als kantoormedewerkers vaker de fiets pakken, maken ze echt een verschil”

Colofon Dit jaarbericht is een uitgave in het kader van het visie en strategietraject ‘Route 27’ van Doktersdienst Groningen. Heb je vragen kun je contact opnemen met het kernteam Route 27, via 050 - 316 8400 of communicatie@doktersdienstgroningen.nl. Adres Van Swietenlaan 2b 9728 NZ Groningen Redactie DDG en Stefan Nieuwenhuis Fotografie DDG en Marion Stoffels Vormgeving Create iD | Sandra Jonge Poerink “Ook in 2024 vervolgen we onze route op weg naar 2027.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=